Martino, umění jsi se začala studovat poměrně později. Vzpomeneš si na impuls, který vedl k tomu, že ses rozhodla
studovat na Scholastice a posléze na Avu/UMPRUM?

Zhruba 10 let jsem byla se svými 3 dětmi na rodičovské dovolené. Často
jsem přemýšlela, co budu dělat až půjdou děti do školek a škol. Jestli
se vrátím do svého původního zaměstnání nebo jakým směrem se vydat
dál. Cítila jsem vnitřní napětí, že jsem ještě nenašla, to, čemu bych
radostně věnovala svou energii. Cítila jsem v sobě nějaký
nerealizovaný potenciál. Když to vezmu poctivě, umění jsem se věnovala
už od základní školy…ale podceňovala jsem u sebe tento svůj rozměr.
V mé původní rodině se umění nikdo nevěnoval a mně se zdálo naprosto
bláznivé jít tímto směrem jako profesionál. Nakonec, ale zvítězila
láska k sobě a já jsem začala čím dál víc malovat a vystavovat už
během rodičovské dovolené. Po nějaké době, kdy jsem se účastnila i
různých výtvarných sympózií, jsem začala cítit nespokojenost. Za prvé
jsem se cítila se svou tvorbou osaměle, scházelo mi společenství
kolegů a zároveň jsem začala toužit po uměleckém vzdělání. Uvědomila
jsem si, že nejsem typ autodidakta solitéra, ale že chci mít učitele a
v umění se dál vzdělávat. V tu chvíli jsem se dozvěděla o Scholastice
a studovala v ateliéru malby u Roberta Šalandy /nyní vede ateliér
Malba 1 na AVU/. Po třech letech jsem na Šalandovo doporučení zkusila
přijímačky na UPRUM a byla přijata. Jedním z motivů byla i touha být
účast na oborové diskuzi, kam bych těžko hledala cestu bez
akademického vzdělání.

Na výstavě Balance jsou povětšinou obrazy z tvé ročníkové práce z
roku 2017/18. K tomuto cyklu jsi napsala objasňující text, jako nutný
doplněk k obhajobě. Pro jeho doplnění – odkryla bys, prosím, inspirační pozadí
obrazu Čečenky, pro mě jednoho z tvých stěžejních obrazů?

Obrazy z cyklu Balance vznikly během mé roční stáže na AVU v ateliéru
Vladimíra Skrepla.Během studia jsem pracovala jako baristka v kavárně,
kde v kuchyni pracovaly často Čečenky. Hrozně se mi líbily jejich
hlavy elegantně ovázané šátky a krásné dlouhé šaty. Měla jsem pocit
jako bych se vrátila o 100 let zpátky, když jsem viděla jejich
siluety. Zároveň mi byly blízké osudem. Byly to ženy ve své domovské
zemi vysokoškolsky vzdělané a tady dělaly podřadnou práci a pomáhaly i
své rodině ve své vlasti. Vím, že se to nedá srovnávat, ale jsem z
československé rodiny a předškolní dětství jsem strávila na Slovensku
a tak rozumím stesku po rodném městě a rodině.

Čečenky, 2018, akryl na plátně, 100 x 120 cm,

Letos završuješ umělecké studium a s tím je jistě spojena obava – a co dál. Máš již nějaký nový cyklus v hlavě? Pokud ano, nastíníš, čím se budeš zabývat.

Mám ambice uživit se tím, co jsem vystudovala a co umím. To znamená
svou uměleckou tvorbou. Což už je samo o sobě náročný úkol. Dále pak
vystavovat, účastnit se oborové diskuze atd. Zároveň vím, že mám i
pedagogický potenciál a vzdělání ve smyslu doprovázet ostatní v jejich
uměleckém růstu.
Co se týká konkrétně tvorby: Momentálně jsem přemýšlela formálně,
jestli a jak opustit v malbě přesně ohraničenou linku a přísnou
geometrii. Inspirací mého posledního cyklu byla holandská květinová
zátiší. Když chci, ale začít nový cyklus je pro mě důležité si nejdřív
hrát, dělat, to, na co mám vysloveně jenom chuť. To je má cesta k
novému tématu. Nejdřív popustit uzdu kreativitě a rozum pomalu k práci
připouštět a nechat ho zpětně analyzovat vytvořenou práci. A na to se
těším.

 

            Děkujeme za rozhovor.

Směřování, 2018, akryl na plátně, 100 x 100 cm